Marketing Automation: Gemakkelijk, Goedkoop, Gericht en nog Gers ook šŸ’”

Hoeveel spreadsheets met klantgegevens ben jij vaak aan het bijwerken? Hoeveel standaard e-mailtjes stuur je dagelijks handmatig? Hoe vaak wordt er een afspraak vergeten door jezelf of de klant? Hieronder een voorbeeld van marketing automation om te ervaren hoe alledaagse marketing en sales taken heel eenvoudig geautomatiseerd worden zonder dat er een techneut of programmeur nodig is. Bestaande taken worden geautomatiseerd en efficiƫnter en er komen ook zelfs hele nieuwe mogelijkheden beschikbaar.

Wat voor marketing automation gebeurt er hier allemaal?

Na het invullen en verzenden van onderstaand formulier wordt de volgende (marketing) automatisering in gang gezet:
  1. je ontvangt een SMS-bericht;
  2. jouw ingevoerde gegevens (zonder je e-mail uiteraard) worden aan een Google spreadsheet toegevoegd (had net zo goed Microsoft Excel kunnen zijn);
  3. jouw geĆ¼ploade afbeelding wordt toegevoegd aan een online Dropbox map (had ook Google Drive, OneDrive of Amazon S3 kunnen zijn);
  4. je ontvangt een e-mailbevestiging met linkjes naar de Dropbox map en de Google Spreadsheet;
  5. je ontvangt een e-mail om de door jou gewenste agenda-afspraak toe te voegen aan jouw agenda en je ook 2 uur van te voren een e-mail reminder ontvangt;
  6. je ontvangt via MailChimp een e-mail om je nieuwbriefaanmelding te bevestigingen;
  7. jouw gegevens belanden in mijn CRM (klantrelatiebeheer) tool Copper (of bijv. Salesforce, Hubspot, Microsoft Dynamics, Slack, Trello etc.);
  8. en tot slot wordt er met jouw gegevens een contact aangemaakt in mijn contactenlijst van Microsoft Outlook of Google Contacts.

Welke marketingdoelen kunnen hiermee gerealiseerd worden?

  • Omzet verhogen via SMS en e-mail
  • Leads genereren door afspraken te maken
  • Nieuwsbriefabonnees werven
  • Gedeelde mappen, documenten of spreadsheets vullen met klantgegevens of content
  • Samen met klanten (co-creatie) een gedeeld document vullen of content verzamelen
  • Marktonderzoek doen (Likert schaal, NPS-score, meerkeuze, checkbox en/of beoordeling)
  • Reviews verzamelen (Google, Facebook of reviewtool zoals Trustpilot, The Feedback Company, KlantenVertelen, Kiyoh etc.)
  • Klantrelatiebestand opbouwen of verrijken

Welke veelgebruikte tools/apps zijn hier voor gebruikt?

WordPress
WordPress
WPForms WordPress formulier plugin
WPForms
Twilio
Twilio
Spreadsheet
Spreadsheet
Dropbox
Dropbox
E-mail
E-mail
(Google) Calender
(Google) Calender
MailChimp
MailChimp
(Copper) CRM
(Copper) CRM
Outlook Contacts
Contacts

Vul nu dit formulier in en ondervind het gemak en de mogelijkheden van marketing automation:

Vul jouw 06 nummer in. Er wordt na verzenden van het formulier automatisch een SMS naar jou verzonden.
Kijk hier om te zien wat de favoriete voetbalclubs van andere respondenten zijn.
Click or drag a file to this area to upload.
Vink aan en er wordt automatisch vanuit MailChimp een e-mail gestuurd met daarin een link om je aanmelding te bevestigen (double opt-in conform AVG/GDPR privacyregels).
Naar boven